Hoppa till sidans innehåll

Information om tillsättning av funktionärer för O-ringen 2017

12 NOV 2015 21:22
Flera roller i arbetet inför O-ringen i Värmland 2017 ska nu tillsättas. Kort information om varje post finns nedan, tillsammans med information om hur funktionärer i allmänhet kommer att rekryteras.
  • Skapad: 12 NOV 2015 21:22

De arrangerande klubbarna i Borås (O-ringen 2016) säger om och om igen att de är så nöjda med att ha blandat funktionärer från olika klubbar på olika uppdrag.
Det har gett dem ett större kontaktnät mellan orienterarna. Vi tänker behålla
samma arbetssätt även för Värmland. Det betyder att vi kommer att rekrytera
funktionärer på följande sätt.


Hösten 2015 till hösten 2016 

Huvudfunktionärer söks efter hand som de ska tillsättas. I närtid är det övergripande ansvariga som söks, senare söks gruppledare inom de olika områdena. Gruppledare utses som personer och kan få deltagare från olika klubbar i sin arbetsgrupp. Att finna lämpliga personer kommer att pågå parallellt med att vi kartlägger tillgång på funktionärer från de olika klubbarna.


Nov 2015     

Informationsmöte med funktionärsansvariga i klubbarna.

Information om formulär som kommer att användas för intresseanmälan från funktionärer i klubbarna. Vid anmälan får funktionärerna ange när de finns tillgängliga, önskat arbetsområde, samt om de kan tänka sig att ta en gruppledarroll.

En första inventering görs 15 nov- 15 jan 2016

 

Feb 2016      

En första sammanställning klar över tillgängliga funktionärer från alla klubbarna.

 

2016             

Antal funktionärer stäms av mot behoven och vi får en bild av om vi behöver förstärka och arbeta för att få med fler funktionärer.


Mars-april 2017

Allmän funktionärsutbildning genomförs för alla funktionärer.  


April 2017

Funktionärer får besked om i vilken arbetsgrupp de ska delta.


Maj-Juni 2017

Respektive gruppledare ger specifik information och utbildning till sina funktionärer.

 

Roller/poster som behöver tillsättas nu:

 

IT-samordnare - O-Ringen har numera en buss med alla datorer för tävling, så IT uppdraget är inte lika ”tungt” som det var förr. Vi behöver ändå någon som samordnar IT frågor avseende mobilnät, hårdvara, stämplingssystem, fiber och nätverk, samt ”markservice” till O-Ringens IT buss med tävlingsdatorer. Rollen ingår i vår ledningsgrupp.


Marknadsgrupp  - Det finns plats för fler personer i marknadsgruppen om någon är intresserad av att skriva och producera marknadsmaterial för mässor, tidningar och sociala medier.


Redaktionsgrupp - Del av marknad

Marknadsgruppen söker nu fler personer som kan tänka sig hjälpa till med det redaktionella innehållet som behöver produceras för O-Ringen Värmland. Detta innefattar personer som vill komma med idéer till uppslag, skriva artiklar eller fotografera. O-Ringen har nu redaktionellt innehåll både i O-Ringentidningen och på webben oringen.se och nu behöver vi stärka upp detta område.


Rekryteringssamordnare - ska jobba för att locka nya deltagare lokalt i Värmland. Arbetet kommer att ske mycket tillsammans med de lokala klubbarna och deras projekt, bl.a. Stolpjakten. Tillhör marknad och kommer närmare arrangemanget jobba tillsammans med ansvarig för OL-skola och Academy.


Roller i ledningsgruppen. Alla roller som ingår i ledningsgruppen deltar i möten för planering, kvalitetskontroll, uppföljning och utvärdering. Att ingå i ledningsgruppen är en möjlighet att få vara med att utveckla O-Ringen även för kommande år. Möten ca 1/ månad. Man kan delta per telefon eller dator. Som ansvarig för ett  områden har man också bra stöd i sin kontaktperson bland personalen på O-Ringen AB.


Vi tar naturligtvis emot intresseanmälan även för övriga roller i ledningsgruppen som vi inte har flaggat speciellt för ovan Ekonomi resp Sälj. Vi vill gärna ha alla roller i ledningsgruppen tillsatta under hösten.


Expeditionschef O-Ringentorget

Ansvarig för planering, etablering och bemanning av funktionen
Tävlingsexpedition på O-Ringentorget. Denna funktion är i första hand en
serviceorganisation till alla deltagare och omfattar:


- Utdelning av deltagarinformation, generell och baserad på gjorda anmälningar och/eller tjänsteköp


- Verkställa och ta betalt för efteranmälningar och ändringar


- Försälja träningspaket, starter träningsrace, bussbiljetter etc.

 

- Funktionen ansvarar också för en Servicedesk som kan ta emot beställningar/ändringar via telefon eller e-post


Expeditionschef Arena

Ansvarig för planering, etablering och bemanning av funktionen Tävlingsexpedition på Arenorna. Denna funktion svarar för sekretariatsuppgifterna under tävlingarna och omfattar:


- Generell informationsservice på arenan

- Utdelning av ej uthämtat deltagarmaterial under etapp 1 och etapp 3/4 (2/3days)

- Göra sena ändringar av löparinformation (brickbyten mm)

- Effektuera ändringar inrapporterade från starterna

- Bemanna och övervaka utstämpling efter att deltagare gått i mål

- Service och analys åt deltagare som fått besked om felstämpling

- Bevakning av deltagare som är kvar i skogen uppseendeväckande länge inklusive avläsning av checkenheter från starterna


Ansvarig O-Ringen Open

Ansvarig för planering, etablering och bemanning av försäljning och registrering av starter till O-Ringen Open. Denna funktion svarar för att sälja starter till O-Ringen Open före tävlingen och i samarbete med Tävlingsexpedition på O-Ringentorget,
samt under tävlingarna i eget tält på arenorna.


Arenachef Arvika City

I Arvika centrum kommer det att finnas en arena som ska användas under Invigningen, Elitsprinten samt ungdomsstafetten (Axa-stafetten). Som arenaansvarig designar du arenan och kravställer till serviceorganisationen vad som ska byggas. Vidare leder du samverkan med tävlingsledarna och banläggare för Elitsprint och Ungdomsstafetten samt kommun, polis, trafikverk, och andra intressenter som kan påverkas av utformningen av arenan.

Biträdande arenachef Skjutsbol, Boda och Rackstad

Som biträdande arenachef är du tillsammans med arenachefen insatt i samtliga områden som gäller för att erhålla en bra fungerande arena.Tillsammans bildar ni ett team och fördelar uppgifterna mellan varandra och kan komplettera varandra vid behov. Uppgifterna handlar mestadels om samverkan och kravställningar för
arenan. Arenachefer är Thomas Östlund (Skjutsbol), Mathias Axelsson (Boda) och
Anders Johansson (Rackstad).


Deltagare i ledningsgrupp MTBO

O-Ringen 2017 arrangerar 5 etapper MTBO med E1-2 i Sunne, E3-4 i Kil och E5 i Arvika. Tävlingsledare är Anders Forsberg OK Tyr och vi söker nu personer som kan ingå i en ledningsgrupp för MTBO. Gruppen kommer sedan att hantera banläggning, karta, arenor, mm utefter en senare bestämd arbetsfördelning/organisation.

 

Om du är intresserad av något av uppdragen, vill tipsa om en lämplig person eller har andra frågor så är du välkommen att kontakta mig.

 

Hälsningar

Funktionärsansvarig för OK Jösse inför O-ringen 2017 i Värmland

Fredrik Karlsson,

0706-883730

This is a mailto link

Skribent: Fredrik Karlsson

Postadress:
OK Jösse - Orientering
Jonas Backlund, Tjäderstigen 1
67130 Arvika

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info